سیری در اسرار فرشتگان

مشخصات کتابخانه ای:

سیری در اسرار فرشتگان با رویکردی قرانی و عرفانی، محمد زمان رستمی و طاهره آل بویه، قم، بوستان کتاب، ۱۳۹۳

معرفی کتاب:

مولفان: فرشتگان وجودات کمالیِ غیرمادی هستند که در سلسله‌مراتب علّی و معلولی قرار گرفته‌اند و واسطه‌های فیض الهی به جهان می‌باشند. کمالات آن‌ها ذاتی و یکباره است. نکات برجسته دیدگاه مولفان:

  • فرشتگان به عنوان وجودات کمالی آفریده شده‌اند که از ابتدا دارای کمالات معینی هستند.
  • وظیفه اصلی آن‌ها انتقال کمالات الهی به جهانیان است.
  • تمام کمالات موجود در آفرینش، تجلی کمالات فرشتگان است که به دیگر موجودات اعطا می‌شود.
  • انسان می‌تواند از طریق عبادت، مجاهده با نفس، صبر و سیر و سلوک، استعداد خود را شکوفا کند و از کمالات فرشتگان بهره‌مند شود.

۲. مراتب و سلسله مراتب فرشتگان

  • فرشتگان دارای مراتب متفاوت هستند و کمالات آن‌ها یکسان نیست.
  • نظام آفرینش بر اساس سلسله مراتب علّی و معلولی استوار است:
    • خداوند ابتدا فرشته‌ای با بالاترین کمال (عقل اول / قلم اعلی) را آفرید.
    • سپس هر فرشته، مبدأ آفرینش فرشته پایین‌تر از خود شد تا تمام ملائکه پدید آمدند.
    • فرشتگان پایین‌تر، کمالات خود را از فرشتگان بالاتر دریافت می‌کنند و کاملاً مطیع اوامر آن‌ها هستند.
  • آیات قرآن مانند «وَ مَا مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقَامٌ مَعْلُومٌ» (هر فرشته جایگاه مشخصی دارد) و «أُولِی أَجْنِحَهٍ مَثْنَى وَ ثُلَاثَ وَ رُبَاعَ» (تفاوت درجات با تعداد بال‌ها) بر مراتب مختلف فرشتگان دلالت دارند.

۳. فرشتگان به عنوان وجودات غیرمادی

  • فرشتگان از ماده جسمانی منزه هستند و در معرض زوال و فساد قرار ندارند.
  • برخلاف موجودات مادی که کمالشان تدریجی است، کمال فرشتگان یکباره و بدون مانع به آن‌ها اعطا شده است.
  • آیاتی مانند «بَلْ عِبَادٌ مُکْرَمُونَ» (فرشتگان بندگان گرامی‌شده‌اند) نشان می‌دهد که کمال آن‌ها اکتسابی نیست، بلکه موهبتی الهی است.

۴. مقام معلوم فرشتگان

  • مقام معلوم به معنای وظیفه معین و جایگاه ثابت هر فرشته است.
  • برخی معتقدند این مقام ثابت و غیرقابل ارتقا است (به دلیل آیاتی که بر کرامت ذاتی فرشتگان تأکید دارند).
  • شهید مطهری تفسیر می‌کند که هر موجودی جایگاه خاص خود را دارد و خارج شدن از آن جایگاه، مساوی با نابودی ذات آن است.

در نتیجه: فرشتگان وجودات کمالیِ غیرمادی هستند که در سلسله‌مراتب علّی و معلولی قرار گرفته‌اند و واسطه‌های فیض الهی به جهان می‌باشند. کمالات آن‌ها ذاتی و یکباره است و هر یک دارای مقام و وظیفه‌ای مشخص هستند. انسان می‌تواند با تهذیب نفس، از کمالات آن‌ها بهره‌مند شود.