• صفحه نخست
  • پایان نامه
  • بررسی تطبیقی تفسیر آیات ناظر به ماهیت و ویژگی های ملائکه از دیدگاه روایات امامیه و اهم مفسران اجتهادی غیر روایی فریقین
آخرین نوشته ها

بررسی تطبیقی تفسیر آیات ناظر به ماهیت و ویژگی های ملائکه از دیدگاه روایات امامیه و اهم مفسران اجتهادی غیر روایی فریقین

پایان نامه «بررسی تطبیقی تفسیر آیات ناظر به ماهیت و ویژگی های ملائکه از دیدگاه روایات امامیه و اهم مفسران اجتهادی غیر روایی فریقین» نوشته اعظم گل افشان در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه قرآن و حدیث اصفهان می باشد. استاد مرتضی فدایی اصفهانی، استاد راهنمای پایان نامه بوده است.

چکیده:

موضوع این پژوهش « بررسی تطبیقی تفسیر آیات ناظر به ماهیت و ویژگی های ملائکه از دیدگاه روایات امامیه و اهم مفسران اجتهادی غیر روایی فریقین»است. روش بررسی این تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده و طریقه گردآوری اطلاعات با روش کتابخانه‌ایی صورت گرفته است. در این پژوهش دیدگاه فخررازی در تفسیر مفاتیح الغیب و دیدگاه علامه‌طباطبایی (ره) در تفسیرالمیزان ذیل آیات مربوط به ملائکه به عنوان محور بحث قرار گرفته و مطالب در چهار فصل سامان پذیرفته است.در این پایان‌نامه پس از بیان دیدگاه فخررازی و علامه طباطبایی (ره) درباره ماهیت و ویژگی‌های ملائکه و تبیین این موضوع از منظر روایات امامیه، به مقایسه دیدگاه این دو مفسر و تبیین افتراقات و اشتراکات آنها در این زمینه و مقایسه نظرات ایشان با روایات اهل‌بیت (ع) پرداخته شده است؛ بررسی پاسخهای این دو مفسر به شبهات درباره تمثل ملائکه از دیگر بخش‌های این پژوهش است در تحقیقات صورت گرفته می‌توان موارد ذیل را از جمله نتایج حاصل از این پژوهش برشمرد: فخررازی معتقد است؛ ملائکه ذوات قائم به نفس هستند که متحیزند(مکان مندند) و اجسام هوایی لطیفی هستند که قابلیت تبدیل به اشکال مختلف را دارند و جایگاه و مکان آنها آسمان است. و تمثل آنها از «نوع ظهور جسم لطیف در جسم غیر لطیف» است. امّا علامه طباطبایی قائل است ماهیت ملائکه مجرد مثالی است. و قادرند به اشکال اجسام مادی متمثل شوند ولی تمثل آنها «واقعی و عینی» نیست بلکه در قوه «ادراک و حاسه» انسان اینگونه نمایان می‌شوند و هیچ‌گونه عوارض جسم را ندارند. امّا روایات ماهیت این موجودات ملکوتی را از نور میداند و آنها را موجودات غیر مادی و غیر مجرد می‌داند دارای اجسامی لطیف‌اند و برای تمیز دادن ملکی از ملک دیگر دارای شمائل‌اند ولی شمائلشان برخلاف اجسام مادی است. همچنین آنها قادرند به اشکال اجسام مادی متمثل شوند و نوع تمثل آنها واقعی و عینی نیست بلکه در حاسه و ادراک اینگونه متمثل یافته‌اند.

لینک دسترسی:

https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/85db7627535149f4d2c73f83b3ef66b5

فایل پایان نامه